January 02, 2012

flexible and less stress

Pada tahun sebelum 1966,pakar thoracic masih mengunakan bronchoscopy kaku. Bronchoscopy kaku punya fungsi yang terbatas, bahagian bronchus dan ke bawah tidak dapat divisual kan. Namun begitu, Encik Ikeda yang berasal dari Jepun dengan motto  "there is more hope with the bronchoscope" telah mencipta fleksibel bronchoscopy. dengan berdiameter lebih kecil dan dengan kemampuannya untuk melentur 180 darjah membolehkan ia pergi lebih jauh ke dalam ranting-ranting bronchi. Bagus bukan?

Jika anda seorang doktor adakah anda akan terus membuang rigid bronchoscopy kaku dan hanya menggunakan bronchoscopy fleksibel untul memvisual bahagian-bahagian pernafasan?

Tidak, kita tidak perlu berbuat begitu, walau rigid bronchoscopy punya banyak limitasi, ia jugak punya kelebihan. Generalnya,untuk foreign body removal is best done by rigid bronchoscopy.

Actually, hari ni kami ada kelas procedure bronchoscopy.


Semua orang dapat cuba. Doc cakap senang je, tak cuba tak tahu kan. tapi bagi Fariez yang 1st time ni, Fariez takde la rasa senang,tersangkut-sangkut. :)



Dengar cerita, untuk sekian kalinya cuti pendek musim sejuk akan bertukar lagi. Ini adalah kali 3 ! wah, begitula suasana hidup berkerja dengan Arab. tiada yang tetap.

Jadi pengajaran hari ni, Kalau nak dikaitkan dengan kelas tadi :marilah kita jadi seperti  bronchoscopy, menjadi lebih fleksibel, fleksibel dengan sebarang perubahan. Lebih fleksibel lebih kurang tekanan. seperti tajuk entry hari ini, flexible and less stress. walau apa pun keputusan Doc Fathy nanti, kita terima dgn hati yang terbuka. (Jangan la siapa-siapa attack Effa (6th years student representative ), kesian Effa, banyak benda dia nak kena fikir.

P/s: Tapi jangan fleksibel dalam semua benda. Waktu bila kena sepatutnya kena rigid? fikir-fikirkan lah :)

No comments: