May 11, 2011

berkawan



Pernah suatu hari dulu (masa Fariez rajin beli readers digest 2 3 tahun lepas ) ada satu topik ni pasal living healthy.Ala,to be exact mainly cerita pasal diet. Pasal pemakanan seimbang,macam mana nak kurus. Menarik kot. Ah tipula kalau ada perempuan yang tak berminat pasal diet.well, wanita kan such an insecure creature. selalu dibelenggu insecurity....uh

anyways,Fariez nk recall pun tak igt banyak, tp Fariez igt ada satu point ni. Dalam RD, die kata.. Kalau org tu gemuk,kawan-kawan dia juga bersize yang sama. sebab katanya, kawan-kawan mempengaruhi lifestyle kita. contoh suka makan luar bersama-sama. Maka sama-sama gemuk.Fakta ni Fariez share dgn kawan rapat fariez 2 3 tahun lepas. Dia juga berbadan agak besar.

Hari ni dia igtkan balik Fariez pasal fakta tu.tapi dimodify sikit soalannya.

"igt tak, awak pernah cerita pasal kawan gemuk, nanti kita pun ada tendency untuk jadi gemuk? Selama 5 tahun kenal saya, apa yang awak dapat daripada sy?" lebih kurang la soalan dia.Adakah Fariez da gemuk?

Terdiam sekejap Fariez. Terus terigat waktu pertama kenal dia, kalau nak dihitung sampai  ke hari ini.wah,banyak kot bende yang Fariez dapat/belajar darpada dia. Salah satunya bersedekah Al-fatihah buat keluarga dan kawan-kawan.Die selalu buat macam tu, bila terigat dekat mak abah atau kawan-kawan yang laen, dia akan sedekahkan fatihah untuk diorang.

Fariez pun tiru, buat bende yang sama. Sedekahkan Fatihah selalu buat Mak, Baba, adek beradek dan kawan-kawan yang lain.(Bukan bila orang da meninggal dunia baru kita nak sedekah Al-fatihah) Benda yang nampak simple.Banyak lagi perkara-perkara lain yang dia buat yang secara tidak langsung buat kita rasa nak buat jugak bende tu.Dalam tak sedar selama ni dia adalah role model buat Fariez.

Lalu terfikir..

Kawan betul-betul mempengaruhi kita.Sama ada dia gemuk dan kita turut sama-sama jadi gemuk, atau dia berperwatakan yang molek lalu kita memilih untuk menjadi baik . Itu pilihan sendiri. Yang pasti, jika benda burukla yang kita tiru/terikut-ikut yang salah bukan orang laen. yang salah adalah kita.

Dan dalam masa yang sama kita pun taknak jadi Role Model yang salah.kan.

7 comments:

Hellioz said...

b my friend?

Anonymous said...

b mine..

CONNIE said...

Helly: kite mmg kawan kan?

CONNIE said...

to Encik Helly : kita kawan je dgn awak. (Your previous comment was deleted by the promblematic blogger)

f a i r u z said...
This comment has been removed by the author.
f a i r u z said...

sebaik baik teman adalah apabila melihat wajahnya akan membuatkan kita semakin mengingati Allah...

CONNIE said...

JIWA msg received!