February 15, 2012

ICU ward

Runtuh hati tengok pesakit-pesakit dekat ICU ward, they are critically ill like seriously. Pesakit tak kira usia, ada yang tua, ada yang masih muda, muda lagi dari Fariez.

Ada yang jantungnya tak mampu lagi berdegup, diberi bantuan pacemaker, yang tak mampu menyedut nafas, diberi bantuan mechanical ventilator. Sumber energy bukan lagi nasi ayam, ayam goreng, cuma cecair protein dan karbohidrat, dan jus buah yang masuknya melalui tiub-tiub melalui mulut atau hidung. Terbaring lemah je.

paling meruntun hati, ada satu female patient, very young punya masalah pernafasan dan saluran darah, kedua-kedua tangan dah gangrene. Esok lusa pasti  kena amputate. Apa makna hidup tanpa tangan? Macam mana nak siapakan makanan untuk anak-anak dan keluarga, nak buat kerja-kerja rumah, nak bekerja mencari sesuap nasi, nak tadah tangan untuk berdoa? :'( Ya Allah, beri ketabahan buat mereka, dan keluarga-keluarga mereka. Semoga mereka tergolong dalam orang-orang yang sbr..

pengalaman di ward ICU betul-betul mengingatkan hati ini.

beringatlah ketika sihat sebelum sakit, yakni lakukan lah perkara-perkara yang bermanfaat buat diri, dan masyarakat.ketika masih kuat dan berkemampuan.

Maha besar dan tak ternilai nikmat yang Allah dah beri, walaupun ianya hanya sepasang tangan..
Tapi sedikit sangat hati ni bersyukur, beryukur hanya bila dapat sesuatu, tapi jarang bersyukur dengan apa yang ada.

Jadikanlah kami hamba-hamba yang bersyukur....

update: pagi-pagi tadi, Fariez pergi ke ward yang sama, tercari-cari patient perempuan tu, Nurse cakap, dia dah meninggal. Al-Fatihah.

No comments: